Kirjoittaja Aihe: Uusioperheestä eron kautta "polyperheeseen"?  (Luettu 666 kertaa)

Poissa Moniväre

Uusioperheestä eron kautta "polyperheeseen"?
« : Heinäkuu 08, 2018, 00:36:59 »
Hei, liityin aivan vasta tänne sillä olen elämässä uudenlaisessa tilanteessa. Olen kahden lapsen tapaajavanhempi "yh" isä, asun aika eristyksissä rannikkokaupungissa pohjoisessa. Olen käynyt useita suhteita, elänyt enimmäkseen monogamisissa suhteissa, ja joitain polyamorisia suhteita naisten kanssa ollut. Lapsilla tosiaan molemmilla eri äiti, ja toisessa suhteessa molemmilla ennestään oli lapset. Olen nyt jälkimmäistä eroa prosessoinut viimeiset puolitoista vuotta, ja pikkuhiljaa avautumassa rakkaudelle uudestaan.

Mietin että miten lapset ja polyamoria menevät yhteen, molemmat lapseni ovat vielä alle kouluikäisiä (vanhin aloittaa eskarin). Yritän etsiä mutta kuukkeli ei aina vastaa selkeästi kaikkeen tai en ole vain osannut etsiä, ja ajattelin ottaa härkää sarvista kiinni ja tiedustella täältä. Tiedän itse etten enää lapsia saa(vasektomia), ja olen rakastunut kai useaan naiseen ja viimeisin rakastumiseni on myös polyamorinen ihana olento, joka sattuu olemaan YH. Yritän kai tunnustella että miten polyamorisuus toimii lapsi arjessa, lasten kanssa sekä ilman? Kokemuksia? Entä tilanne missä toinen tulee raskaaksi? Onko kenelläkään jaettavaa tämänkaltaisesta, tahtoisin kuulla. Asun itse yksin, ja aion toistaiseksi arjen jakaa itseni ja lasten kanssa. Mutta merkittävät kanssakäymiset, läheisyys, luovuus ja musiikki ovat minulle ääremmäisen tärkeitä.

Mietin näitä kaikkea samalla kun jaan tämän uuden olennon kanssa käsityksiäni rakkaudesta, perheestä ja "yhteiselosta" sekä arjen/vanhemmuuden jakamisesta.
Kiitollinen että löysin tällaisen foorumin, sillä olen hiljalleen irtautunut FB:stä erilaisista syistä. Hienoa nähdä foorumeiden olemassaolon vielä :D

Poissa The08058 (Markus Oja)

• Ylläpitäjä
Vs: Uusioperheestä eron kautta "polyperheeseen"?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 12, 2018, 19:26:31 »
Moro

Joo yritetään pitää tätäkin foorumia hengissä tässä sosiaalisen median rummutuksessa. Suunnitteilla on hieman uudelleen järjestelyä jne. eloa tuovaa, kun saadaan tuo More Than Twon suomennos pakettiin.

Mulla on kolme pientä lasta, entisellä kumppanillani on kolme pientä ja uudella kumppanillani on kolme vähän isompaa. Yllättävä sarja kolmosia täytyy muuten tunnustaa, kun sen näin kirjoittaa auki.

Lasten kanssa polyamoria on käytännössä samaa kuin deittailu yksinhuoltajana tai uusioperheessä. Siis ei mitenkään ihmeellistä tai erikoista. Elizabeth Sheff on kirjoittanut polyamoriasta tekemiensä isojen tutkimusten pohjalta parikin kirjaa. Polyamorist Next Door on hyvä kirja häneltä, mutta välillä ainakin vähän vaikeasti saatavilla. Mikäli englanti ei luonnistu Sheffin tulokset ovat hyvin samankaltaisia kuin Sateenkaariperheiden tekemän ja viime vuonna julkaistun tutkimuksen tulokset lapsista sateenkaariperheissä. Tutkimus löytyy Sateenkaariperheiden sivuilta: https://sateenkaariperheet.fi/tietoa-ja-koulutusta/tutkimuksia/

Käytännössä polyamoria ei vaikuta lapsiin mitenkään tai keskimäärin positiivisesti, koska polyillä on keskimäärin paremmat kommunikointi taidot ja parempi ymmärrys henkilökohtaisista rajoista, joita lapset omaksuvat kasvaessaan.

Sen sijaan polyamorian piilottelu lapsilta voi vahingoittaa sekä suhdetta lapsiin että heidän luottamustaan sinuun. Lapset kyllä huomaavat, jos et ole oma itsesi tai häpeilet ihmissuhteitasi eikä kukaan piilota elämäänsä lapsiltaan niin hyvin, etteivät he näkisi siitä läpi.

Puhun lapsille avoimesti polyamoriasta ja siitä, että rakastan useampaa ihmistä. Vastaan kysymyksiin ja vain siihen mitä kysytään suoraan, kun niitä tulee, koska lapset kysyvät kysymyksiä ikänsä ja ymmärryksensä mukaan.

Arjessa lapsiperheen elämä on työtä kuten ehkä tiedät. Ei eroa mitenkään mistään muusta vanhemmuudesta. Kumppanin treffeille tehdään tilaa siinä missä kotitöitäkin. Kumppanin lapsille ollaan turvallisia aikuisia.

Siitä mahdollisuudesta, että joku tulee raskaaksi ja mitä sitten tehdään pitää puhua hyvissä ajoin. Se mahdollisuus on aina olemassa, kun penis työntyy vaginaan vaikka olisi kuinka kondomi ja pillerit käytössä, joten isot pointsit, että osaat huomioida asian. Vaihtoehtoja on paljon. Eräs ystäväni kasvattaa lasta kumppaninsa kanssa kumppanuus vanhempina molemmat omissa kodeissaan. Toiset ovat kuulemma päättäneet, että kaikki kumppanit tai kaikki saman katon alla asuvat kumppanit jakavat vanhemmuuden. Toiset jakavat vanhemmuuden ja vastuut biologisen vanhemmuuden mukaan.

Minulla on kohdun omaavien kumppanieni kanssa sopimus, joka kuuluu about näin: "Jos haluat lapsen kanssani, kerro ja keskustellaan asiasta. Jos tulet tarkoittamatta raskaaksi, haluan, että kerrot minulle asiasta ja kuuntelet mielipiteeni lapsen suhteen ennen kuin teet päätöksiä. Lopullinen päätös raskaudesta ja synnyttämisestä tai raskauden keskeyttämisestä on aina sinulla, koska kyse on sinun kehostasi. Lähtökohtaisesti tuen sinua oli ratkaisusi mikä tahansa, koska rakastan ja arvostan sinua."

Btw. Foorumin lisäksi IRC:ssä on aktiivinen polykanava.

Poissa The08058 (Markus Oja)

• Ylläpitäjä
Vs: Uusioperheestä eron kautta "polyperheeseen"?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 12, 2018, 19:33:31 »
Se IRC löytyy: #polyamoria@IRCnet