Kirjoittaja Aihe: Haussa paksunahkainen keskustelukumppani  (Luettu 611 kertaa)

Poissa Anriil

• Tunteileva hörhö
    • Pikkutuhma blogini
Haussa paksunahkainen keskustelukumppani
« : Huhtikuu 06, 2019, 11:55:55 »
Tervehdys!

Olen kolmisen vuotta kuulunut BDSM- ja fetissiaiheista kiinnostuneiden ihmisten harrastusryhmään. Se on ensimmäinen paikka, jossa kuulin polyamoriasta enemmän kuin ohikiitävänä mainintana. Se on myös ensimmäinen paikka, jossa minuun lyötiin kysymättä monogaamisen leima. Harrastuspiirissäni edustan monona vähemmistöä. Vähemmistöihin kuuluminen on minulle arkea eikä ongelma, mutta polyamoristen ihmisten kanssa toimeen tuleminen on osoittautunut juuri minulle hankalaksi.

Kyllä, olen lukenut, mitä polyamoria on. Kyllä, olen lukenut esimerkiksi sote-alojen ammattilaisille tarkoitetun oppaan. Niistä heruva ymmärrys ei ole estänyt sitä, että kerta toisensa jälkeen loukkaan jonkun polyamorisia ajatuksia ja elämäntapaa. En tiedä, miten sen teen. En tiedä, mitä sanon väärin, mikä mielipiteistäni kaipaa oikaisua, tai mikä kysymyksistäni on myrkkyä. Edes seurusteleminen polyamorisen ihmisen kanssa ei auttanut asiaa, sillä myös hän piti kysymyksiäni epäsopivina.

Jotenkin sitä ajattelisi, ettei fetissiyhteisössä olisi aiheita, jotka ovat tabu, mutta kyllä siellä on. Niinpä ajattelin tulla tänne polyamoristen puolelle etsimään ratkaisua siihen, että loukkaan ihmisiä vahingossa, tarkoittamatta ja vailla pienintäkään ymmärrystä siitä, miten siinä onnistun. Onko täällä ketään, jolla olisi sen verran paksu nahka ja sietokykyä hölmöille kysymyksille, että voisin hänen kanssaan selvittää, mikä ihme ajatuksissani mättää?

Poissa lovely

Vs: Haussa paksunahkainen keskustelukumppani
« Vastaus #1 : Huhtikuu 08, 2019, 00:04:46 »
Hmm.. Haetko nyt siis jotain sitoutumista jonkinlaiseen pidempään prosessiin, vai olisiko se vain mahdollista aloittaa keskustelu tässä ja katsoa mitä siitä tulee niiden toimesta, jotka kynnelle kykenevät?

Poissa Anriil

• Tunteileva hörhö
    • Pikkutuhma blogini
« Vastaus #2 : Huhtikuu 08, 2019, 08:57:55 »
Edellinen henkilö, jonka kanssa yritin keskustella polyamoriasta, sanoi pelkän aloituspuheenvuoroni jälkeen, että tulin harjoittaneeksi toisten ihmisten seksuaalisuuden haukkumista, kyseenalaistaneeksi polyamorisen oikeuden elää omaa elämäänsä ja loukanneeksi häntä. Sillä ei kuulemma ole edes mitään väliä, teinkö sen tahallani vai en. Lukuisat muut ihmiset, joiden kanssa olen yrittänyt asiasta keskustella, eivät ole suhtautuneet kysymyksiini ja mietteisiini paljonkaan tuon paremmin. Niinpä keskustelun avaaminen julkisesti polyamoristen omalla foorumilla tuntui suunnilleen yhtä hyvältä idealta kuin pomppia uskovaisten foorumille kysymään, että Jumalaanko te täällä uskotte.

Tulin foorumillenne varovaisesti kysymään keskusteluseuraa, koska minulta loppuivat ideat sen suhteen, mikä olisi tyhmien kysymysten oikea osoite. Ehdotin yksityistä keskustelua, koska polyamoristen foorumin on tarkoitus olla polyamoristen turvapaikka. Kenenkään ei pitäisi joutua täällä lukemaan tällaisen vääräoppisen ihmisen ilmeisen rienaavia kysymyksiä.

Minulle itselleni ei toki ole mikään ongelma jutella julkisella foorumilla. Jos keskustelu todellakin käydään mieluummin tässä, niin voisin aloittaa varovaisella kattokysymyksellä ja tiedustella, miksi juuri polyamoria on niin herkkä aihe?

Poissa Anriil

• Tunteileva hörhö
    • Pikkutuhma blogini
« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2019, 21:23:56 »
Koska tätä viestiketjua käydään nähtävästi yhä kurkkimassa, ajattelin päivittää sitä kertoakseni hyviä uutisia. Kaikki pitävät hyvistä uutisista, eikös?

Minuun otti tällä foorumilla yhteyttä juuri oikea henkilö. Häneltä kesti vain hetki selvittää, miksi polyamoriasta saamani tiedot ovat olleet niin ristiriitaisia. Ilmeni esimerkiksi, että olen puhunut polyamoriasta kymmenien sellaisten polyamorikkojen kanssa, joiden ajatukset eivät heidän omista toiveistaan huolimatta vastaa eettisen polyamorian toiveita. On selvää, että polyamorian käsite kärsii kasvukivuista ja että eettisen polyamorian pr-puoli tarvitsee lisäpotkua.

Pikkupalstani tavoittaa vain satoja ihmisiä, mutta tapanani on ajatella, että koska he tavoittavat edelleen uusia satoja ihmisiä, faktojen täytyy olla kunnossa, ristiriitoihin täytyy olla selitykset, ja minulla täytyy olla kommentoijille vastauksia. Vaikka sainkin tarvitsemani vastaukset, minulle voi edelleenkin kirjoitella... aika lailla mistä hyvänsä syystä! Tykkään jutella kaikenlaisten ihmisten kanssa.

Poissa The08058 (Markus Oja)

• Ylläpitäjä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 13, 2019, 17:37:41 »
Tietämättä sen enempää mistä olette keskustelleet voin todeta, että yksittäisissä asiaan liittyvissä ketjuissa saa kyseenalaistaa ja hakea perusteluja kaikille ihmissuhdemuodoille polyamoria mukaan lukien niin kauan kuin keskustelu pysyy asiallisena ja pyrkimys on ymmärtää toisiamme.

Minulle itselleni ei toki ole mikään ongelma jutella julkisella foorumilla. Jos keskustelu todellakin käydään mieluummin tässä, niin voisin aloittaa varovaisella kattokysymyksellä ja tiedustella, miksi juuri polyamoria on niin herkkä aihe?
Polyamoria on usein erityisesti identiteetiltään epävarmoille ja uusille herkkä aihe, kun he pelkäävät esimerkiksi syrjityksi tulemista tai kokevat pienimmätkin epäilykset uhkina muodostumassa olevalle identiteetilleen. Tämä on sama ilmiö kuin kaikkien muidenkin identiteettimuutosten kanssa. Eli alussa hyljitään kaikkea mikä saattaisi edes olla uhka, jotta suojataan muodostumassa olevaa identiteettiä, ja identiteetin kypsyttyä ihmetellään miten oltiin niin törppöjä ja herkkänahkaisia aiemmin. Toki on niitäkin jotka eivät koskaan tunnu pääsevän identiteettinsä epäilystä eteenpäin tai matka kestää pidempään.

Toisaalta polyamoria on vuosien saatossa kehittynyt paljon ja yhä tapaa 10 vuoden takaisia tai 90-luvun aikaisia käsityksiä polyamoriasta. Sekä ihmisiä, jotka kutsuvat iseään polyamorisiksi, mutta ovat kyllä jotain ihan muuta. Aivan vastaavasti kuin löytyy ihmisiä jotka sanovat itseään monogaamisiksi, mutta pettävät silti tilaisuuden tullen. Polyjen keskuudessa on myös esim. juuri swing yhteisöissä enemmän suvaittuja, mutta polyjen keskuudessa kartettuja, yksisarvisten metsästäjiä (unicorn hunters) tai haaremin keräilijöitä, jotka luulevat toimivansa erittäin eettisesti, mutta heidän toimintansa ei kestä perusteellisempaa eettistä tarkastelua.

Poissa Anriil

• Tunteileva hörhö
    • Pikkutuhma blogini
« Vastaus #5 : Huhtikuu 14, 2019, 01:51:33 »
Kiitos ajatuksista.

Keskustelujen lisäksi olen lukenut kirjaa Kahta kauniimmin. Kirjan suomenkielinen nimi on ehkä hieman harkitsemattomasti valittu. On astetta vaikeampaa onnistua suosittelemaan opusta monojen luettavaksi, kun nimen voi tulkita tavaksi sanoa "polyamoria on kauniimpaa kuin monogamia".

Kirja itsessään on kyllä mainio, vaikka se käsittelee sellaista polyamorista ajattelutapaa, jota ehdoton valtaosa kanssani vuosien varrella jutelleista polyamorisista ei edusta. Irvistän joka kerta, kun kirja antaa ohjeita tyyliin "tee näin--- älä tee näin", ja tunnistan jonkun tuttuni sanat tai toimintatavan osiosta "älä tee näin". Jos tarkkoja ollaan, en ole 454 ensimmäistä sivua pikkutarkasti luettuani nähnyt vielä yhtään "älä tee näin"-osiota, johon en pystyisi yhdistämään jotakuta tuntemaani ihmistä. Auts.

Jos nyt samaan hengenvetoon vielä totean, että yksityisviesteissä minun kerrottiin olleen kokeilukuviossa yksisarvisen metsästäjien kanssa, ei jääne kenellekään epäselväksi, miksi käsitykseni polyamoriasta ei ole paras mahdollinen. Siltikin en voi olla miettimättä, kuka lopulta päättää, mitä "oikea" polyamoria on ja mitä ei. Käyttekö te paljonkin keskusteluja aiheesta "Mun polyamoria on parempaa kuin sun polyamoria?"

• Ylläpitäjä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 15, 2019, 15:43:29 »
Kyllä polyamoriasta käydään paljon keskustelua. Erityisesti juuri eettisyydestä nousee usein kovemman luokan vääntöjä.

Oleellista on ymmärtää, ettei ole yhtä ainuttaa oikeaa tapataa toteuttaa polyamoriaa. Eli esim. "mun triadi on parempi kuin sun etäsuhteet" tai "yhteisöorientoituva poly on parempi kuin ihmissuhdeanarkia" tyyppisiä ei oikeastaan käydä.

Polyamorian ideaaleihin eettisyydestä ja kaikkien osallisten tasavertaisesta kohtelusta on helpompi sitoutua kuin toteuttaa niitä käytännössä ja pyrkiä näkemään asioita myös muiden osallisten näkökulmista. Olemme kaikki eri vaiheissa loppumatonta matkaa ihmissuhdetaitojen jatkuvassa kehittämisessä.

On todella ikävää kuulla, että olet törmännyt yksisarvisen metsästäjiin. He ovat valitettavasti tunnistettu ja todellinen uhka uusille ja tietämättömille vaikka monesti luulevatkin olevansa eettisiä. Iso osa isomman yhteisön toiminnasta heidän kanssaan on pyrkiä sivistämään heitä siitä mitä he eivät vielä ymmärrä tai osaa ajatella, jotta he ymmärtäisivät opetella ihmissuhdetaitoja. Haastavaa uusien kannalta on, että yksisarvisen metsästys ja muut vastaavat ovat monisuhteisuuden erityisongelmia eikä heitä opeteta varomaan kuten monogamian ongelmatapauksia esim. kirjojen, elokuvien ja lehtiartikkelien kautta.

Ps. Kirjan nimestä käytiin paljon keskustelua ja tuokin väärinymmärrys nähtiin mahdollisena. Kahta Kauniimmin todettiin kuitenkin liittyvän enemmän sanontaan ja olevan positiivisempi ilmaisu kuin muut ehdotukset.

Poissa Anriil

• Tunteileva hörhö
    • Pikkutuhma blogini
« Vastaus #7 : Huhtikuu 16, 2019, 14:03:45 »
On todella ikävää kuulla, että olet törmännyt yksisarvisen metsästäjiin. He ovat valitettavasti tunnistettu ja todellinen uhka uusille ja tietämättömille vaikka monesti luulevatkin olevansa eettisiä.

En katso, että eeppistä eettisyyttään vakuuttanut pariskunta olisi ollut uhka minulle. Kun ongelmien syyksi suhteessa pistetään ymmärtämättömyys polyamoriaa kohtaan, suurin uhri on polyamorian maine.

Tieto "On olemassa eettistä polyamoriaa ja sitten on eettiseksi luultua polyamoriaa" auttaa palasia päässäni loksahtelemaan paikoilleen, mutta tiedon hyödyntäminen oman pääni ulkopuolella on hankalaa. Olen aiemminkin törmännyt tilanteisiin, joissa ihmiset eivät ymmärrä satuttavansa toisia, koska heillä itsellään on niin hauskaa. Edellisen kerran, kun menin sanomaan tahattomasti kiusaaville, että heidän huvinsa on toisten murhe, onnistuin melkein halkaisemaan harrastuspiirini kahtia. Kiusatut toki kiittivät, mutta sanoivat silti, että minun ei olisi pitänyt puuttua tilanteeseen. He eivät katsoneet, että heidän puolustamisensa oli yhteisölle koituneen harmin arvoista.

Jos näen yksisarvisenmetsästäjien ja muiden harrastuspiirini polyamorikkojen toimivan epäeettisesti, onko mitään, mitä voisin tehdä?

• Ylläpitäjä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 17, 2019, 15:11:28 »
Jos näen yksisarvisenmetsästäjien ja muiden harrastuspiirini polyamorikkojen toimivan epäeettisesti, onko mitään, mitä voisin tehdä?
Silloin voi kysyä ja keskustella. Syyttäminen ei oikein johda koskaan mihinkään, mutta ihmiset saa ajattelemaan, kun heidät ottaa todesta. Myöhemmin voi nostaa esille mahdollisia ongelmakohtia ja sen miten heidän käytöksensä voi tuntua toisesta tai olla ristiriidassa eettisten tavoitteiden kanssa. Samalla myös selviää miten he määrittelevät etiikan eli onko kyse eettisyydestä vain heidän osaltaan, vain heitä kohtaan, kaikki toisiaan kohtaan vai riippuuko tämä tilanteesta.

Ihmisillä on monia syitä toiminnalleen ja jokainen meistä on oman elämänsä sankari ja hyvis. Haastavimmat ihmiset ovat usein olleet niitä jotka vaativat muilta korkeita jopa ideaali tason standardeja, joita eivät itse pysty täyttämään, ja tulistuvat aina, kun joku tekee virheen tai ei yllä tasolle jota häneltä odotetaan. Odotusten hallinta onkin yksi oleellisimmista taidoista niin polyamoriassa kuin elämässä yleensä, koska täyttymättömistä odotuksista tulee pettymyksiä ja kasautuvat pettymykset tuhoavat kaiken kivan.

Eettisyyttä jostain näkökulmasta ei tule käyttää lyömäaseena tai oikeutetun vihan työkaluna. Tärkeintä on ymmärtää ja muistaa, että kaikki kuitenkin yrittävät parhaansa niillä taidoilla ja kyvyillä joita heillä on. Haastava keskustelu tai haastava keskustelukumppani voi olla vain yksi tönäisy lisää asian pohtimisessa uudelleen tai käännekohta, jonka jälkeen mikään ei ole toisin.